Chodov, město šachu zaslíbené
Všichni, kteří sledují vývoj chodovského mládežnického šachu v posledních letech ví, že každý rok s sebou přináší nějaké změny. Pochopitelně změny, které nesou přízvisko „progresivní“. Pravda, drtivá většina aktivit je směřovaná do mládeže, ale za pár let bude právě tato mládež, byť možná s přestávkou danou studiemi, tvořit základ mladého a perspektivního klubu, který se bude ucházet o účast v nejvyšších soutěžích. Navíc výhradně z vlastních zdrojů a že to jde i v našem regionu, nám názorně předvádí Karlovarský šachklub Tietz.
Cíle chodovští určitě nemají malé, ale vše má svůj čas. Nejdříve bylo nutné nastavit systém práce s mládeží, který se pochopitelně přizpůsobuje aktuálním podmínkám. Zajištění nepřetržité trenérské práce a pochopitelně materiálního zabezpečení. Zde patří velký dík našim dlouholetým partnerům, kterými jsou město Chodov, Karlovarský kraj, město Nové Sedlo, DDD Bludiště Chodov a Krajský šachový svaz. Dík patří i sponzorům, aktuálně společnostem Údržba silnic KK, Velta Plus, Sansei a Bergzentru PAM. Dalším nezbytným krokem pro dobré fungování oddílu je dostatečná členská základna, aby se neodehrávaly podobné scénáře jako letos u ligového týmu, který trpí odchodem čtyř hráčů a „generační obměnou“. Mezera, která vznikla po ročníku 1998 je prostě velká a byť toto můžeme sledovat u mnoha družstev napříč republikou, chceme se tomu do budoucna vyhnout. Takže, dostatečná členská základna a odpovídající trenérské zabezpečení. Vedle stávajícího tria Vlasák – Stuška – Eliáš, bude nezbytné najít další trenéry, což je velmi dobré zjištění. Proč? Členská základna roste, tréninkové skupiny nesou ovoce a svoji životaschopnost prokázala i šachová školička, založená v roce 2013. Spolupráce s rodiči je na velmi dobré úrovni a pokud některý z nich podlehne kouzlu šachu a práci s mládeží jako kdysi také rodiče Vlasák a Stuška, pak máme vystaráno . Navíc v roce 2014 se zahájením nového školního roku byl zahájen další pilot. A konečně jsme u nadpisu toho článku .
Termín „Šachy do škol“ nyní slýcháme z mnoha míst. Pokud nechceme, aby se jednalo pouze o modní výstřelek, musíme k celému projektu ŠSČR přistoupit zodpovědně. Kdo kdy vedl při škole šachový kroužek, ví že se nic převratného neudálo, pouze tato aktivita dostává jakýsi řád a centrální, především pak mediální podporu. Odpracovat se to však musí na každé škole. Chodovský oddíl se dohodl na spolupráci s ředitelkou ZŠ Komenského Ivou Šípovou s tím, že si zvolil formu kroužku (nejsme aktuálně zastánci průniku šachu mezi vyučující předměty) a výuka, ano slyšíte dobře, výuka probíhá ve spolupráci šachového trenéra a pedagoga. Proč? Trenér rozumí šachu, ale nikdy nebude schopen s dětmi pracovat tak efektivně jako pedagog, který s nimi tráví celý den a který je schopný probíranou látku uzpůsobit jejich potřebám a dovednostem. Navíc se nám nelíbí model ŠSČR, kde látku vykládá učitel nadšenec. Trochu nám to připomíná výuku cizích jazyků v 90. letech, kdy byl učitel dvě lekce před žáky .
Spolupráce a zase spolupráce. Ano, přestože mám jasnou vizi, kterou mnohdy uplatňuji jako tank , jsem jednoznačně zastáncem spolupráce. Velmi se nám to osvědčilo v případě přechodu oddílu do DDM Bludiště a nyní i v rámci zmiňovaného pilotu. Vedle školy nám totiž maximálně vyšlo vstříc i město tím, že nám schválilo dotaci na nákup šachového materiálu, z čehož těží nejen děti ve škole, ale pochopitelně dodatečně i oddíl. Ve škole máme v kroužku nyní 26 dětí ve věku 6 let. Jde o žáky prvního ročníku a přestože ještě šachy vlastně po půl roce nehrají, vůbec nám to nevadí. Jim asi trochu ano, pořád se dožadují odehrání nějaké té velmistrovské partie . Zde si prostě můžeme dovolit ten luxus a před hraním šachu maximálně upřednostnit chápání podstaty této krásné hry, pochopení vlastností jednotlivých figurek, což se v budoucnu stonásobně vrátí. Mimochodem, když jim ale dáte dvě věže, tak váš král nemá sebemenší šanci . Velkým pomocníkem při výuce je interaktivní tabule, nástěnná magnetická tabule a šachové soupravy, neboť ani na haptiku, jako další zdroj vnímání světa kolem nás nesmí dobrý pedagog zapomenout. Poslední významnou pomůckou jsou pracovní sešity (4 díly) od ŠSČR, za což od nás dostává svaz palec nahoru. Dobrý počin.
Spolupráce:
- ŠSČR financoval – 2 díly pracovních sešitů po 10 kusech a učebnici
- Šachový oddíl financoval – kompletní sadu 4 pracovních sešitů do počtu 26 ks
- Šachový oddíl bezplatně poskytl nástěnnou tabuli a trenéra
- Škola bezplatně poskytla pedagoga a zázemí včetně vybavení (možná by jste se divili, co všechno se dá použít pro výuku šachu)
- město Chodov financovalo nákup 14 šachových souprav Staunton
Zajímavost na závěr. V rámci výuky šachu proběhl na škole empirický výzkum s cílem odhalit, jak výuka šachu ovlivní kognitivní procesy u žáků a tím jim do budoucna pomůže lépe zvládat učivo. To je konec konců hlavní cíl projektu „Šachy do škol“ a kdo si prostudoval studie na dané téma, které proběhly po celém světě a nebo sledoval závěry z nedávné konference v Jerevanu, ví o čem teď hovořím. To už není jen propagace šachu jako hry pro široké masy. Zpět ale k empirickému výzkumu, který prováděla v rámci své diplomové práce má žena Iveta. Zde bychom rádi poděkovali Pavlu Benčovi z Beskydské šachové školy a převážně pak Martinu Kocúrovi, který dnes zastává pozici ředitele jedné z Frýdecko-Místeckých MŠ, kde se šachu pochopitelně věnují o sto šest . Výsledek výzkumu nás nejen potěšil, ale především překvapil. Výstupní testy od vstupních se u experimentální skupiny neskutečně lišily, zatímco u kontrolní nedoznaly žádných změn. Experimentální skupina (rozumějme „šachové“ děti) dosáhla v průměru o 21% vyšších bodových zisků, dominovala ve všech sedmi sledovaných ukazatelích a zatímco před zahájením kroužku byl ve skupině TOP 10 řešitelů poměr 5 ku 5, po půl roce byl poměr drtivě ve prospěch šachistů 9 ku 1. Pozor, testy neměly žádnou šachovou tématiku. Po obhájení diplomové práce ji rádi pro šachové nadšence zveřejníme .
Jsou šachy kouzelné? Šachy nejsou kouzelné, jsou jen skvěle vymyšlené . Sám jsem zvědav, kolik dětí z kroužku se nakonec bude této královské hře věnovat závodně, což byl můj primární cíl, ale více mě nyní zajímá, jakých školních výsledků dosáhnou děti, které budou do školního šachového kroužku docházet třeba tři roky. Abych se přiznal, tato oblast mě začíná nyní naplňovat daleko více, takže další personální posily do oddílu by se hodily, co říkáte rodiče .
Šachu ve škole se nově bude věnovat samostatná stránka, která byla přidána do hlavního menu.
Přebor škol 2014/2015
Není tomu tak dávno, kdy se na přebory škol sjížděli mladí šachisté z celého okresu. Okresní kolo, nejlepší postupovali do krajského kola. Dnes jsme někde jinde.
Jenom díky obětavosti Martina Klepala, proběhla v Teplé krajská kola pro první a druhý stupeň. Poděkování patří i Miroslavu Eliášovi, že uspořádal krajské kolo pro střední školy v Sokolově. Především těmto pánům vděčíme za to, že se školské týmy mohou zúčastnit celostátního kola.
Zastoupení šachů v takzvané Lize škol, to byl hlavní důvod, proč se okresního kola zúčastnilo 15 týmů, a tělocvična druhé základní školy v Sokolově byla narvaná.
Soutěž školních týmů má specifickou atmosféru v tom, že proti sobě mohou nastoupit kluboví spoluhráči.
Soutěž středoškoláků. Postup si zajistilo sokolovské gymnázium a SPŠ Ostrov. Poprvé jsem fandil Zdeňku Liptákovi, aby zmastil Patrika, přál jsem Honzovi Toncarovi, aby porazil Péťu. Zdůvodnění. Náš Michael nastoupil za Sokolov.
Druhý stupeň. Favority jsou jednoznačně žáci karlovarské gymnázia. Honza Špička, Ríša Randák, Vojta Vincíbr, Adam Irovský. Úkolem chodovských gymnazistů bylo získat druhé místo a co nejvíce potrápit favorita. Čtyři týmy, každým s každým dvakrát. V prvním kole jsme dokázali remízovat s karlovarským gymnáziem. Splnění malého snu. Pavel porazil Ríšu a Standa Jendu. Pecka!!! Druhý zápas už tak vydařený nebyl (Standu jsem v již rozhodnutém zápase donutil plichtit, abychom stihli vlak). Za bojovný výkon velká pochvala všem (Standa, Pavel, Monika Kurčíková, Ondra Mlýnek). Odměnou jim budiž postup do celostátního kola v Třemošnici (propozice na chees. cz, soutěže, přebor škol 2014/2015). Paní ředitelka nám výjezd posvětila.
První stupeň. Pro mě srdcová záležitost. „Novosedelští jezdci 1947“ si odbyli premiéru. Tři týmy, každý s každým dvakrát. Favoritem jsou jednoznačně šachisté z Poštovní, Karlovy Vary. V prvním zápase jsme dokázali s Poštovní remízovat. Splnění druhého malého snu. Kluci bojovali (jako jediní jsme zapojili pět šachistů), se šachisty ze základní školy Oloví dvakrát plichtili a vybojovali si druhé místo a tím i postup do celostátního kola.
Standa
Tak to je super – z hlediska kantora a trenéra – hned dva postupy na mistrovství, z hlediska otce také dva postupy. To je panečku úroda. Tak teď ještě přímo na místě – ať se všem dětem daří a přijedou domů spokojení.
Jen pro dopřesnění – Chodov už je město šachu, a jednou se to musí odrazit i v jeho znaku . A ke komentáři – souhlasím, že šachové děti jsou lepší než normální, ale nejlepších výsledků dosahují děti, které jsou šachové a ještě k tomu normální
Jinak snad ani není co ke článku dodat – pravda, pravda – tak jest. A my z okolí už víme jak se vaří chodovské šachové menu.To se vezme jeden Pat a jeden Mat (oba vcelku), podlejí se notnou dávkou nadšení a vůle, okoření šachovým umem a cílevědomostí (vzácná směs koření). Poté se to přikreje trpělivostí a nechá několik let pozvolna probublávat. Podává se při zvláštních příležitostech a jako příloha se servíruje větší porce pochopení a podpora svých nejbližších.
Nechte si chutnat !
To je tak trefné, že se k tomu nedá nic doplnit.
To potěší, úplný Polreich . Díky moc a zítra v Klášterci nashledání.
Člověku, když nemá jinou možnost být informovát než každou druhou neděli při zápase, nebo z webu, takováto informace unikne snadno. Každopádně, mě by velmi zajímala ta diplomka a rád bych se na ni podíval . A to, že jsou šachové děti lepší než normální, to mě ani tolik nepřekvapuje. Sice to doteď nebylo černé na bílém (vidíte tu analogii s šachovými kameny?), ale tou studijí se můj předpoklad naplnil. Jediná věc mě mrzí – a to ta, že nemám možnost v pracovním týdnu přispět jako trenér k mládeži. A vím, že pár víkendů v roce na soustředěních tomu moc nepřidá, ale alespoň něco. Hold o sobotách se dětem věnovat šachu moc nechce, jinak bych nabídl pomoc.
Martine, Ty s Kačkou studuješ, takže máte své povinnosti, které jsou prioritní. My jsme rádi, že v oddíle jste a když si letos vezmete za své podzimní soustředění, bude to fajn. Loni jste byli skvělí. Věřím, že Chodov skutečně bude jednou městem šachu. Týmové pojetí bude mít třeba letos i Velta, takže brzy budu náborovat na 18. dubna
Já už jsem úspěšně vystudoval . Ještě teda nevím, co s navazujícím studiem, ale nějak se mi nechce vzdávat práce. Bohužel mi to nepomohlo v ohledu šachů v Chodově. Spíš jsem tu (v Praze) přikován dvakrát více, než při studiích. Soustředění se líbilo i nám a rozhodně ho budu chtít zopakovat . 18. duben mám tedy v kalendáři .
Skvělá práce. Trenéři předávají mladým šachistům mnoho nových poznatků, posouvají je stále výše a výše.
Pro Chodov je jenom dobře, že se začalo pracovat systematicky. Za několik let by tato aktivita mohla přinášet ovoce.
Díky, už čekáme na přírůstky od Tebe .