Důležité akce

Přihlásit se

Návštěvnost

  • 119224Celkem:
  • 70Dnes:
  • 2274Měsíc:
  • 1Online:
  • 4.2.2012start webu:

Lukášovo treninkové okénko – 3.díl

Útok na krále v centru

  Všechny vás vítám, po delší době, u dalšího tréninkového okénka. V minulých dílech jsem obecně komentoval partie a ukazoval tak základní principy a doporučení. Nyní začnu již konečně s konkrétními tématy, která vám pomohou zlepšit se v jednotlivých oblastech. První téma je TAKTIKA. Není nutno znovu opakovat, že taktika se objevuje ve všech typech pozic a proto je pro šachistu tak důležitá. Hned na začátek pro získání vaší pozornosti jsem vybral velice zajímavé téma.

Král v centru

  Nejdříve si povězme teoretické věci. Rošáda je užitečná hned ze dvou důvodů. Bezpečnost krále a vývin figur (věž). Co když, ale soupeř nechce nebo nemůže rochovat? Základní logika a strategie šachu nám velí útok!! Král je totiž strategickou slabinou soupeře, a tudíž máme povinnost útočit. Představme si krále jako záporného hrdinu ve filmu. Například Saruman v Pánu prstenů.

  1. Saruman by rád utekl před silami dobra ke svému mocnému spojenci, Mordoru. Našim prvním úkolem tedy je, zamezit mu v tom.
  2. Když už je konečně obklíčen, sedí a čeká ve své veži Isengard. Ve věži se má určitě dobře, neboť dostatek pohodlí a jídla mu slibuje ještě mnoho možností. Našim úkolem je na něj tedy otevřít všechna okna, dveře, sebrat zásoby a ukázat mu, jaké bouře se řítí z venku.
  3. Přece jen se Saruman bránil armádě Entů a Smíškovi s Pipinem, ale na pomoc přispěchal Gandalf Bílý!
  4. Zpráva o veliké porážce spojence se donesla až k temným branám Mordoru. Sauron vyslal svá vojska na pomoc. Avšak k jeho překvapení mu v tom spojenecká armáda elfů a lidí zabránila.

Čtyři úkoly, které musíme pro útok udělat:

  1. zamezení útěku soupeřova krále z centra šachovnice
  2. otevření centrálních sloupců
  3. přivedení našich rezerv k útoku
  4. zabránění v příchodu figur k obraně soupeře

Nyní se podívejme na první ukázkový příklad.

Lehmann – Mueller [C51], Úvod, útok po krocích, 1950, [Vlasák,Lukáš]

1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.b4 Právě v Evansově gambitu se často stává, ze černý král zůstává v centru. Proto je toto zahájení celkem příhodné 4…Sxb4 5.c3 Sa5 6.d4 exd4 7.0–0! Sb6 8.cxd4 d6 9.Jc3 Jf6?? Na první pohled normální vývinový tah, ale díky pohyblivému pěšcovému středu na straně bílého, bude černý jezdec „na ráně“. Současná teorie preferuje jiné tahy. Dostáváme se do pozice s králem v centru. Který byl náš první úkol?? [9...Ja5; 9...Sg4] 10.e5! dxe5 11.Sa3! Zabránění úniku krále! První úkol splněn a bílý se můze chystat na svůj další úkol.

11…Ja5 12.Jxe5! Neustupujeme! Tempa jsou při útoku velice cenná 12…Jxc4 13.Da4+ Sd7?! Černý neviděl další postup bílého. Lepší bylo zahrát c6 a černá obrana by vypadala o trochu nadějněji [13...c6 14.Jxc4‚ (14.Dxc4 Se6 A černy má ve srovnání s postavením z partie zahráno o vyhodné c7-c6 vice.)] 14.Dxc4 Se6 Černý spoléhal na toto tempo. Překrývá sloupec e, a hlavně kryje bod f7 15.d5!! To je rána! Mise 2 splněna. Otevíráme centrální sloupec číslo 2 a na černého krále začíná pořádně foukat

15…Sxd5 [Nebo... 15...Jxd5 16.Vad1! Rezerva (Gandalf) do boje! Plnili bychom 3. krok! 16...c6 17.Jxd5 Sxd5 Černý by si takto možná mohl myslet, že napadením dámy získavá čas k tahu Dd8-c7 s následnou velkou rochadou (ruší bílému 1. krok), k tomu však dojít nesmí! 18.De2! Černý nemá nárok nic stihnout. Zde se ukazuje důležitost času při útoku! 18...Df6 19.Vxd5! Toto už je jen efektivní vyústění 19...cxd5 20.Db5++-] 16.Da4+ c6 17.Vad1! Gandalf! a krok číslo tři 17…Jd7 18.Jxd7 Dxd7 Černý sní o velké rošádě, jako Sauron o nadvládě nad Středozemí. Povedlo se mu to? Samozřejmě ze ne!! 19.Jxd5 Pamatujte si jednoduché pravidlo: Při dobrém postavení figur vychází taktika vzdy! 19…cxd5 20.Vxd5! [20.Vxd5 Dxa4 21.Ve1+ Posledni figura řeší definitivně osud černého krále!]  1–0

  A na závěr pro vás mám analytický diagram. Bílý má po chybě černého (1…Df6?) velice dobrou možnost jak využít své převahy ve vývinu. Zanalyzujte pozici a navrhněte pár krátkých variant (2-4. tahy a hodnocení na konci varianty!!). 

Napsat komentář