15.4.2016
Šachisté si v Klokánkovi vedli velmi dobře
V březnu proběhla ve školách matematická soutěž Klokan, ve které si 13 dětí navštěvujících šachový kroužek vedlo velmi dobře. Z celkového počtu 46 dětí právě šachisté zaznamenali výrazně vyšší skóre. Jejich průměrný výsledek 44,2 bodu byl o 10,9 bodu vyšší než u druhé skupiny nešachistů. Mezi první pěti v celkovém pořadí byl pouze jediný nešachista. Naprosto suverénního výsledku dosáhla Elenka Müllerová, která získala 77 bodů! Zajímavé je rovněž zjištění, že výrazně lépe se vedlo děvčatům .
22.3.2016
Šachové mini turnaje ve škole
Děti se již naučily vládnout figurkami natolik, že po krátké výuce šachové taktiky jsme s nimi již začali hrát duely v pěšcových šaších, které různě doplňujeme vybranými figurkami. Postupně jsme se tak dopracovali až k plné šachovnici. Někteří určitě zamíří v květnu na šachový festival, protože šachy už prostě umí. Pár fotografií z hodiny dokazuje mimo jiné i to, že v případě lichého počtu máme zdatného hráče v zásobě, že paní učitelko .
15.12.2015
Šachy nám vyrostly
Před více jak rokem jsme začali ve škole hrát šachy a jak je vidět, časem nerosteme jenom my, ale i šachové figurky. Na začátku školního roku jsme si zpříjemnili jednu hodinu čokoládovými figurkami, které pochopitelně po skončení partie zaplnily naše bříška. V čase adventu jsme si šachy užili zase trochu jinak. V učebně jsme si rozložili velké šachy, kapitánky Elenka a Natálka si zvolily své týmy a pak vypukla obrovská bitva. Děti se postupně u šachů střídaly, takže musely hru dobře sledovat, aby dokázaly navázat na své spoluhráče. Bylo velmi zajímavé sledovat, jak špunti hodnotili pozici a komentovali tahy ostatních a jak každý věděl, co by zahrál až do okamžiku než byl na tahu . Předvánoční partie nakonec skončila spravedlivou remízou.
15.10.2015
Šachy ve škole mohou být i sladké
Další trénink jsme si osladili konzumací šachových figurek. Ne, nemáme ve zvyku běžně baštit figurky, jednak dřevo nemá příliš dobrou chuť, je tvrdé a za chvíli bychom neměli s čím hrát. Po pěšcových „šaších“, pexesu hraném na šachovnici, matování a zásadách zahájení jsme si dopřáli odměnu v podobě čokoládových figurek. Na dračku šly především ty bílé a brzy se po nich zaprášilo .
7.10.2015
Školní šachový kroužek opět v běhu
Stejně jako Šachová školička vstupuje do třetího roku svého života, tak i projekt Šachy do škol již má svoji premiéru za sebou a letos pokračuje druhým rokem. Zájemci z třídy paní učitelky Vlasákové dochází do kroužku při ZŠ Komenského každé úterý od 15 hodin. Výuka šachu kromě osvojení samotné hry cílí i na praktické dovednosti, které děti využijí ve škole. Z tohoto důvodu se dětem kromě trenéra Marcela věnuje i již zmíněná paní učitelka. Některé děti se možná v budoucnu dočkají šachových úspěchů a před své jméno si pak připíší nějaký ten šachový titul, jiné zas budou mít koníčka pro dlouhé zimní večery :-).
Seznam dětí:
Elenka Müllerová, Julča Jancsovicsová, Natálka Hamplová, Tobias Linhart, Martin Kabele, Kristýnka Müllerová, Kubík Ploscá., Jozífek Bláha, Pepča Pari, Šárka Kerulová, Štěpán Baláž, Dášenka Fedunova a Terezka Krejčová
21.4.2015
Diplomová práce
V úterý Iveta obhájila svoji diplomovou práci s výsledkem výborně. Blahopřejme a jsme rádi, že máme základní (žulový ) kámen k další práci na projektu, který je plánovaný na pět let a během jeho průběhu budeme zjišťovat, jak velký vliv na školní výsledky, resp. jednotlivé předměty má výuka šachu. V první etapě Iveta prokázala, že šachy skutečně mají vliv na kognitivní procesy u dětí, což je elementární předpoklad pro názor, že šachy patří do školy. Dále se již zaměříme na konkrétní výstupy z učiva matematiky a následně i dalších předmětů. Zatímco kontrolní skupina bude neměnná, u experimentální dojde k jedné změně. Od září vytvoříme podmnožinu, jež vznikne z dětí, které začnou navštěvovat šachovou školičku v oddíle a jejich šachová znalost tak bude v budoucnu výrazně vyšší, než-li tomu bude u žáků navštěvujících „pouze“ kroužek. Relevantnost dat je nezbytná.
Diplomová práce zde.
23.2.2015
Pilotní projekt „Šachy jako činnostní metoda učení v matematice“
V září 2014 odstartoval na ZŠ Komenského pilotní projekt (reportáž), který si kladl hned několik cílů. Zapojit chodovskou školu do celorepublikového projektu „Šachy do škol“, v rámci něhož byl spuštěn šachový kroužek, který navštěvuje 26 dětí ve věku 6 let. Naučit děti královské hře a získat potencionální zájemce do oddílu. Hlavním cílem však od samotného počátku byla snaha prokázat, že výuka šachu pomáhá dětem lépe zvládat školu, což potvrdilo mnoho studií po celém světě.
Třídní učitelka Iveta Vlasáková v rámci empirického výzkumu došla k závěru, že děti ze šachové třídy (empirická skupina) oproti dětem z druhé třídy (kontrolní skupina) již po půl roce výuky prokázaly výrazný posun při řešení úloh, které byly zaměřeny například na prostorovou orientaci, paměť, sekvenční posloupnost či zrakové vnímání. Zde bychom rádi poděkovali za pomoc Martinu Kocúrovi z BŠŠ Frýdek-Místek. Jestliže v září na počátku výzkumu byly výsledky téměř srovnatelné, pak v únoru nezůstal kámen na kameni. Posuďte sami z malého vzorku dat.
Skupina | experimentální | kontrolní |
Vstupní test (září 2014) | ||
počet bodů | 857 | 861 |
řešitelé v TOP 10 | 5 | 5 |
počet vyhraných úloh | 4 | 3 |
Výstupní test (únor 2015) | ||
počet bodů | 1223 | 886 |
řešitelé v TOP 10 | 9 | 1 |
počet vyhraných úloh | 7 | 0 |
Manželé Vlasákovi budou po dohodě s ředitelkou školy v projektu pokračovat. Děti, které prokáží zájem o šachy, budou mít navíc možnost navštěvovat od září šachovou školičku. Školní kroužek bude nadále přístupný všem zájemcům z řad dětí a bude primárně sloužit prvotnímu cíli – pomáhat zvládat lépe učivo.
Závěrem bychom rádi poděkovali městu Chodov a Karlovarskému kraji za finanční podporu na pořízení šachových souprav, ZŠ Komenského za poskytnutí prostor a vybavení a Šachovém svazu za základní sadu pracovních sešitů.
Iveta Vlasáková, pedagog a Marcel Vlasák, trenér
Další informace o projektu budou postupně doplňovány
Nejnovější komentáře